maandag 19 januari 2009

Een Feyenoord-fantasie

Dus Mario wordt het niet. Nog niet. Over het NEC-seizoen 2008-2009 is nu al een boek in de maak, een heldenepos met hem als onsterfelijke hoofdpersoon. De man die het onmogelijke mogelijk maakte. Been de Barack van Nijmegen!

Intussen kunnen wij weer heerlijk speculeren.

Wordt het dan toch Don Leo, die moe van de Poolse chaos nóg een keer het heft in zijn jeukende rimpelhanden neemt? Fred Rutten, onder vuur bij Schalke? De nog altijd clubloze maar oh zo aardige Ernie Brands? Ronald Koeman die zijn rondje top-drie (?) completeert? Of tóch Co Adriaanse? En dan zijn er nog de krankzinnige opties, krankzinnig, maar ik zie het ze doen: de Kromme, die zich in Utrecht belachelijk maakte. De viking John de Wolf, ambitieuze sollicitant. Of zelfs, mijn fantasie gaat met me op de loop, good old Johan Cruijff die Ajax nog één keer snoeihard terugpakt voor het gedoe met Van Basten? Dijk van een filmscenario!

Vast niet. De saaie Vlemmings maakt het seizoen af ad interim, waarna Been - die het bij NEC toch niet béter kan doen - het stokje dolblij overneemt.

Maar het is allemaal zo makkelijk, teveel 1+1=2. Wil Feyenoord een andere wind door De Kuip laten waaien, dan mag die best wel eens naar rotte vis, bloed en ui ruiken. Doe nou eens gek, kap met dat 'geen-woorden-maar-daden'-gedoe en neem een warmbloedige Bulgaar die nog nooit van de club gehoord heeft. Die geen woord Nederlands spreekt, en de zenuwachtige pers toeschreeuwt in zijn moerstaal.

Hij noemt Van Gaal een vriendelijke man, scheldt de jammerende Makaay en Gio dagelijks de huid vol en breekt in een partijspel de enkels van Hofland (als die zich niet al geblesseerd heeft bij het SBS6-kijken). Hij scout bij de marine, verbiedt spelers onder zijn ogen geblesseerd te raken, laat Biseswar naar Ajax vertrekken en vervangt Lee Towers voor een zigeunerband uit de Karpaten.

Zijn Feyenoord. Het zou wat zijn.

8 opmerkingen:

Unknown zei

Een communistische wind door mijn cluppie, ik stem vóór.
Hoewel, mijn cluppie, na het vertrek van Van Persie ben ik afgehaakt. Opportunistisch voetbalfan, ík?


Wat ik dus wilde schrijven:
lekker stuk, Nelis!

Xander Michiel Beute zei

He pannenkoek, let je wel een beetje op je woorden, ja?

Anoniem zei

Zeg,
ik geloof niet dat ik het hier helemaal mee eens ben..

Rolf zei

Ja, laat Happeltijden herleven!
Ach, drukten we 'De Feijenoorder' nog maar...

Anoniem zei

Hoi Nils,

Ja, kap eens lekker met je Cruijff.
We hebben ook al een 020-Marokkaan als burgemeester. Doe dan maar een nieuwe Happel of desnoods die Bulgaar van je. Had je er al eentje op je boog?

Nils von der Assen zei

Hristo Stoichkov?

Toon zei

Hey Nils,
Sorry, dat ik "Anoniem" door kwam, er ging iets mis met m'n ID.
Stoichkov? Dat is inderdaad wel een eigenwijs mannetje met een hele grote bek. Misschien nog niet zo'n gek idee, vriend. Ik zal dit zaadje eens planten komende week........

Anoniem zei

nu ook nog visionnair!

AJ