donderdag 2 oktober 2008

Sint-Mesrob

Paulo Coelho leert me dat ze in Armenië de Dag van de Heilige Vertaler vieren.

Wat moeten we ons daarbij voorstellen?

Op die dag vullen de kerken zich met duizenden en duizenden mensen ter ere van Sint Mesrob. Hij schiep het Armeense alfabet, vertaalde de Bijbel voor zijn landgenoten en liet hen ook kennismaken met de belangrijkste Griekse, Cyrillische en Perzische teksten. Je zou dus kunnen zeggen dat de Armeniërs hun identiteit - whatever that may be - aan hem te danken hebben.

Sint-Mesrob, de Heilige Vertaler. Ik denk aan mijn ouders, die terwijl ik over hem lees druk aan het werk zijn. Vertalen.

Ik zie hun ochtendritueel voor me. Vroeg op, dat sowieso. 'n Koffietje mee, achter de pc en samen aan de slag. Door honderden, duizenden regels hebben ze zich de afgelopen jaren heengeworsteld. Spaans-Nederlands, Nederlands-Spaans, Spaans-Engels; hun talenknobbel draait overuren. En dat allemaal zodat wij kinderen kunnen studeren.

Wanneer die heilige wordt vereerd? 9 Oktober. De trouwdag van mijn eigen Sint-Mesrobs. Geniaal hè?

6 opmerkingen:

Rolf zei

Tja, geniaal. Dit is de derde poging om een reactie te sturen. Moet nu de deur uit....!
tot vanmiddag!
Kus
Tu padre

Rolf zei

Mooie woorden Nils, ook taalkundig natuurlijk. Je kunt er wat van!
Otra vez, tu padre.

Rolf zei

Wat een vondst: de dag van de Heilige Vertaler, en nog wel op onze trouwdag! Hoe kan het ook anders! Ik was geroerd door je stukje, Nils, je schrijft prachtig. Van wie zou je dat taalgevoel hebben trouwens.....?
Un abrazo de tu madre orgullosa :)

Marie Louise zei

Die laatste reactie was niet van je vader, maar natuurlijk van je trotse moeder. Ik heb nu ook een account aangemaakt, zodat ik zelf kan reageren. Prachtig stukje, Nils, ik ben trots op je! Kus, mama X

Marie Louise zei

We hebben op onze trouwdag ook maar een glaasje op Sint Mesrob gedronken... en natuurlijk op onszelf, de gewaardeerde vertalers!!
Goed gedaan, Nils.
xxx Mama

Anoniem zei

Wat een leuk stukje!
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf niet eens wist dat er uberhaupt een Dag van de Heilige Vertaler was....(schaam, schaam)
Ik weet eigenlijk heel weinig over de Armeense feestdagen, vind ik erg jammer en moet daar eigenlijk iets aan doen.
Wel grappig dat het op dezelfde dag word gevierd als de trouwdag van je ouders :]

xxxx