donderdag 18 juni 2009

The Godfather

Ik ben geen filmkenner. Nee.

Jammer vind ik het wel, maar misschien moet ik me er maar bij neerleggen. Sport mag ik tot m'n specialiteiten rekenen. Muziek, ja, van huis uit. Natuurlijk. Maar films. Ik vind ze niet 'goed', ik vind ze 'leuk'. Ben totaal niet kritisch ook. Goede acteerprestaties maken voor mij een slecht verhaal niet draaglijker. Gek dat ik dit nu zeg trouwens, want de afgelopen jaren heb ik me op luie middagen en avonden uitstekend vermaakt met C-, D- en F-films.

Katerfilms. Huisgenotenfilms.

Laatst begon ik op een onbewaakt ogenblik aan een favorietenlijstje.

Cidade de Deus, Black Cat White Cat, One Flew Over the Cuckoo's Nest, The Last King of Scotland, Slumdog Millionaire, Good Will Hunting, The Talented Mr. Ripley, Dead Poets Society, A Beautiful Mind, Ocean's Eleven, Lord of the Rings, Motorcycle Diaries. In willekeurige volgorde.

(Geachte Blaak, bezingt of bespuwt u maar.)

Gisteren zag ik, voor het eerst in een jaar of zes, The Godfather. Zo'n film kijk je in de wetenschap dat IMDB-kenners hem de beste allertijden noem(d)en. Zelfs ik probeerde mijn kritische oog te openen; ik werd niet teleurgesteld. Marlon Brando is magistraal (dat woord!), net als Al Pacino. En de onvermijdelijke, briljante paardenkopscène. Het restaurant. De bijeenkomst der bazen. Het sinaasappelonheil. Doden tijdens doop. Mama Mia!

The Godfather is góed, zeg ik nu. Een film waarbij de witte wijn die we dronken niet past. Rood, op z'n minst, eigenlijk iets sterks, whisky-achtigs. Deel 2 ligt al op de plank.
Haarfijn hè, die analyse van me? Hm-hm.

13 opmerkingen:

John zei

Very unique blog.
Fantastic pictures and presentation.
Wow...

I like your blog.

Please visit:
http://greatmotivation.tk

Keep blogging.
Have a great day.

Suzanne zei

Ah ja, Good Will Hunting. Ik word zo blij van die film, en het schijnt echt een heel erg niet intellectueel te verantwoorden film te zijn. Ik vind em mooi. Lekker puh!

Naomi zei

Pas als je begint aan H-igh school musical films, dan ben je diep gezonken. Trust me, I know.. The Talented Mr. Ripley, however, prachtfilm! Net als Good Will Hunting trouwens. Binnenkort op tv ^^

Frank Blaakmeer zei

Tja, mijn naam wordt genoemd. Laat ik dit zeggen Nils, de enige film in je lijstje die echt niet deugt is "A beautiful Mind". Verder zijn het allemaal goede tot zeer goede films. Met "The Godfather" als eenzaam hoogtepunt. Maar waarom geen Europeese films? Uiteindelijk komt het beste gewoon uit Europa. Of Japan. Of Taiwan. Of Iran. Ja, vooral uit Iran.

Mark zei

Ja Nils, dan heb ik nog wel een lijstje voor je. Maar dan wordt je net als Rein weer een slachtoffer van mijn kruistocht om mensen betere films te laten kijken. The Godfather is een mooi begin, La Meglio Gioventu (6 uur) of The Return (Vozvrashcheniye, Russische film) worden al wat pittiger vrees ik.

Reinier zei

Nelis, neem afstand van mark zolang het kan. Urenlange betogen over hoe stom ik wel niet ben dat ik díe film niet heb gezien of díe acteur niet ken.. ik gun het niemand.
Maar nu moet ik er toch ook aan geloven: the godfather..

Anoniem zei

The unbeareble lightness of being

das mijn klassieker!

Groet

AJ

Eva zei

NILS! eindelijk weer een nieuwe post, hehe.
Black Cat White Cat staat ook hoog bij mij in het lijstje. Verder Fear & Loathing in Las Vegas, Amelie, Lost in Translation, alle films van Tarrantino (vooral Death Proof) en die film dat jij 2 bent en je verbazing over het rode lampje van de camera uitdrukkelijk uitlaat.
Uit jouw lijst ken ik alleen die lalala poets society nog niet, dus die ga ik dan binnenkort maar even kijken.
Gran Torino (nieuwe van Clint Eastwood) is echt heel goed, echt een aanrader, maar dat had ik al gezegd tegen je volgens mij.
X Eef

Unknown zei

Geen Hollywood, wél prachtig (en indrukwekkend): 'Waltz with Bashir' van Ari Folman.
Ik heb 90 minuten in trance naar het beeldscherm gestaard. Verder zeg ik niets, behalve: kijken. Nu!

Marco zei

haha ik kan me helemaal inleven in dat beginstukje :P Eigenlijk je hele post! (Op de lijst na, daar heb ik er maar 3 van gezien, maar ze zijn vast allemaal goed!)

Maar ik kan me inderdaad ook heel goed inleven in je gevoel met godfather. Ik had het ook pas net voor het eerst gekeken. Ik ben niet zo goed met woorden als jou maar voor mij was het zo dat The Godfather me een gevoel en sfeer gaf wat geen enkele film me ooit heeft gegeven :D

Leuke blog, groeten, marco.

Anoniem zei

Nou Eef is dat ff toevallig......

Dead Poets Society komt vanavond op de buis! 20.30 @ RTL 8.

x Lies

Rolf zei

Heeft dan echt niemand Five Easy Pieces gezien..?! Jack Nicholson, Karen Black..?!

Toon zei

Hola vriend,

Alleen ouwe jongens, zoals jij en ik, hebben die film (al een paar keer) gezien. Regelrechte topper, dat zeker.

Toon